Mitä ajattelin tänään: Oppimiskoodi

Mitä ajattelin toissapäivänä, eilen ja tänään? Mitä ajattelen todennäköisesti vielä huomenna ja ylihuomennakin? Sitä samaa, sitä samaa.

Mutta aloitetaan siitä, mitä mietin jokunen vuosi sitten.

Ajattelin, että opiskeleminen on oikeastaan aika vaativaa. Ajattelin, että oppiminen on taito. Ajattelin, että oppimisessa onnistuminen taitaa olla monimutkaisempi asia kuin lahjakkuus + työmäärä. Oppimisen tulokset eivät selity tuolla yhtälöllä, vaan mukana on monta muuta tekijää.

Tilasin maailmalta kirjoja, joissa ohjataa opiskelutaitojen kehittämiseen. Löysin paljon ajatuksia, joita aloin välittää opiskelijoilleni Oppimisen taidot -nimisellä kurssilla. Kurssille ei oikein tuntunut löytyvän suomenkielistä oppimateriaalia, joten aloin kirjoittaa kurssin sisällöistä blogia. Näin syntyi Oppimisen taidot.

Syksyisin katselin kirjaston esittelyhyllyä, johon oli nostettu oppimiseen liittyviä kirjoja. Niistä ei oikein tuntunut löytyvän opasta, joka helpottaisi opiskelijan arkea ja oppimista. Maailmalla näitä kyllä oli, mutta miksi ei meillä?

Kehittelin ajatuksia siitä, mitä opiskeluun varatulla ajalla pitäisi tehdä – niin oppitunnilla kuin sen ulkopuolellakin. Nopeasti vakuutuin siitä, että  opiskelun onnistumisessa on paljon muutakin kuin opiskelutekniikkaa. Oppimiseen käytetyllä ajalla on tietenkin merkitystä, mutta kuinka opiskelija, joka ei ole koskaan tottunut tekemään töitä oppimisen eteen, voi muuttaa tottumuksiaan? Entä mitä tehdä, jos suurin osa ajasta menee epäolennaiseen, ahdistuksen torjuntaan tai turhaan perfektionismiin?

Aloin piirtää laajempaa kuvaa oppimisesta – sellaista jossa on mukana myös motivaatioon, tunteisiin, suunnitteluun, keksittymiseen ja ajankäyttöön liittyviä teemoja. Löysin monia aikuisenkin elämässä tarpeellisia taitoja. Lopulta aloin uskoa, että kokoamastani tiedosta voisi ja kannattaisi kirjoittaa. Ajatus Oppimiskoodista oli syntynyt.

7408

Oppimiskoodi on sarja taitoja, joiden avulla oppiminen onnistuu. 

Edellisen parin vuoden aikana ole kirjoittanut ja oppinut koko ajan lisää. Oppimiskoodin availeminen on koko ajan tuntunut myös oma kasvun näkökulmasta merkitykselliseltä.  Tuloksena on kirja, jonka sain tällä viikolla ensimmäistä kertaa käsiini.

Kirjaa lehteillessä tuntuu hyvältä, että niin moni tärkeistä ajatuksista, tutkimuksista ja käytännöistä on löytänyt paikkansa yksien kansien välissä. Tämä on se kirja, jonka olisin silloin vuosia sitten halunnut löytää kirjaston esittelypöydältä. Kirja, johon on koottu olennaista oppimisesta ja opiskelemisesta tarpeeksi laaja-alaisesti, ymmärrettävästi ja käytännöllisesti. Kirja, jonka avulla voin avata opiskelijoille olennaisia taitoja, joita tavoitteelliseen oppimiseen tarvitaan. Kirja, jossa on koottuna oppimisen psykologian tutkimustietoa siitä, millainen opiskelu on oikeasti tehokasta. (Monessa kohdassa tutkimus kyseenalaistaa arkiajattelua ja opiskelijoiden tavanomaisia tottumuksia.) Kirja, jonka avulla opiskelija saa itsestään enemmän irti palamatta loppuun.  Kirja, joka auttaa vanhempaa, opettajaa ja ohjaajaa tunnistamaan oppijoiden tarpeita ja löytämään mahdollisuuksia hedelmällisiin muutoksiin.

Kirja on nyt valmis ja minun osani on toivoa, että se onnistuu tehtävässään: tavoittaa niitä ihmisiä, jotka voivat siitä hyötyä ja tarjoaa lukijalle tietoa, oivalluksia ja myös välittömästi sovelluskelpoisia ideoita.

Ps. Oppimiskoodin voi tilata etuhintaan Ps-kustannukselta käyttämällä tätä linkkiä

Advertisement

3 kommenttia artikkeliin ”Mitä ajattelin tänään: Oppimiskoodi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s